וועדת הפנים התכנסה נגד "עושק הארנונה"

    יוסי אשר No Comments on וועדת הפנים התכנסה נגד "עושק הארנונה"
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בדיון ראשון של ועדת הפנים והגנת הסביבה על שיטת חישוב הארנונה, אמר היו"ר, ח"כ דוד אמסלם (הליכוד) כי יפנה לשר הפנים להקים ועדה שתבנה כללים אחידים, "לא איש הישר בעיניו יעשה". בהתייחסו לאגרות בכללותן, אמר כי יבחן את חוקיותן.

    חוקרת מרכז המחקר והמידע של הכנסת, רינת בניטה הציגה מסמך נתונים שהוכן לקראת הדיון: "לאורך השנים גדלה מערכת מיסוי הארנונה והיא עומדת על כ-3% מהתמ"ג נכון ל-2013. ככל שרשות מקומית נמצאת באשכול נמוך יותר ניתנות יותר הנחות. לעומת זאת שיעור חיוב של ארנונה לעסקים לנפש נמוך באשכולות 1-3 ובאשכולות 9-10, כי רשויות חזקות לא זקוקות לארנונה גבוהה מעסקים ולחלשות אין מקורות של ארנונה עסקית".

    ח"כים רבים שהשתתפו בדיון הצטרפו לקריאת יו"ר הוועדה לקבוע כללים שיתייחסו למצב הסוציו-אקונומי וקבלו על התנהלות משרד הפנים:

    יו"ר השלטון המקומי, וראש העיר מודיעין מכבים רעות, חיים ביבס אמר בדיון כי "מ-85' לשלטון המקומי אין שום סיי בארנונה בגלל צווי ההקפאה. פגיעה בטייס האוטומטי הקבוע בחוק, משמעה קריסת הזרוע הביצועית של השלטון המקומי. הרשויות לא יוכלו לשלם את הוצאות השכר העולות, למאות ואלפי עובדי הרשויות והקפאת הסכמי השכר עם ההסתדרות שיביאו בהכרח להשבתת המשק. צריך לעשות סדר בצו הארנונה, סעיפים אחידים ומימון תואם. הכנסת מתחלפת וכל פעם מגיע שר חדש עם רפורמה חדשה. מרגע זה לא נשתף פעולה עם אף אחד עד שלא יסבירו לנו את המקורות".

    ראש מנהל השלטון המקומי במשרד הפנים, מרדכי כהן: "לא יהיה מנוס לבצע שינויים בתחום הארנונה. העיוותים העיקריים הם ריבוי הסיווגים, עולם התעריפים שיאפשר שינוי בהתאם למצב הרשות וטיפול בשיטה אחידה. יש לזכור שאי אפשר לעשות זאת באבחת חרב. גם משרד האוצר יצטרך לשפות רשויות מקומיות בתקופת המהלך, למנוע זעזוע. עוד אמר כי "ההתנגדות העקרונית לסל שירותים היא של משרד האוצר. אנחנו מאוד בעד סל שירותים בסיסי".

    אלעד גורן, נציג "המאבק הארצי לעושק הארנונה" אמר "אנחנו מבקשים חישוב אחיד למטר מרובע. אני בדירה של 107 מטר ומחויב על 185 זה אבסורד. הוא פנה לראשי הערים: "אתם מפילים אחריות אחד על השני ואני קורא לרגולטור לבחון לאן הולכים הכספים".

    היו"ר, ח"כ אמסלם סיכם את הדיון: "לא יכול להיות שכל עיר תעשה מה שהיא רוצה ושאין קשר בין הגבייה למצב הסוציו-אקונומי. זה לא איש הישר בעיניו יעשה. אפנה לשר הפנים למנות ועדה עם נציגי כל המגזרים, שתבנה כללים ותקנות לתעריף אחיד ארצי. יכול להיות דיפרנציאלי, אבל עם כללים ברורים". עוד הוסיף כי "את סוגית ההנחות יש להסדיר ביו הרשויות אוצר מכיוון שהן ניתנות ע"פי חוק. האוצר חייב לשבת עם ראשי הערים ולבנות מאצ'ינג להנחות". בנוגע לפטור מארנונה לנכים, אמר כי יקדיש דיון נפרד לנושא, והוסיף כי "נכה שיש לו 100% אין שום סיבה לטרטר אותו בכל שנה ועל שר הפנים לבחון את הנושא".



    0 תגובות